Jogging "nak sihat or kurus?"

assalammualaikum & salam sejahtera.
ramai sekarang sibuk update blog pasal hobi baru ini hobi baru itu.
haku pun nak update jugak la hobi baru haku..

orang lain sibuk jadikan memasak sebagai sebagai hobi baru,lain pulak dengan haku..
haku kalau bab-bab masak nie memang hancur lah..aishh buat malu je kalau nak cerita baik tak payah cerita kan??


sebut pasal hobi baru haku pun ada jugak hobi baru ingat korang je kew??
tapi hobi baru haku lain sikit dengan perempuan-perempuan luar sana sebab hobi baru haku berjogging & hiking bukannya memasak okey..

setiap petang(kalau hujan tak mampulah) pergi jogging,haku tak main lah jogging dekat lake garden or playground or yang sewaktu dengan nya,haku jogging naik bukit okey barulah mencabar sikit..baru nak keluar peluh degil haku ni.


sikit information about jogging.
dengan berjogging kita dapat menyihatkan tubuh  badan selain mencergaskan minda,berjogging adalah salah satu aktiviti yang dapat menggurangkan tekanan dalam kehidupan seharian kita.kajian juga mengatakan orang yang sering melakukan aktiviti bersukan or berjogging ini kesihatannya lebih baik berbanding orang yang tidak bersukan.

selain itu berjogging juga meupakan satu aktiviti yang mudah bagi mereka yang ingin mengawal kandungan kolesterol dalam badan ini kerana dengan berjogging mampu membakar lemak dengan cepat.dengan berjogging kita juga dapat mengelakan diri daripada beberapa penyakit contohnya Mengelakkan serangan jantung,Mencegah diabetes dikalangan individu obes,Menguatkan tulang, mencegah osteoporosis,Membantu memulihkan sendi pesakit osteoarthritis,Mengatasi kanser usus besar,Mengurangkan risiko kanser payudara,Meningkatkan daya ingatan,Membantu kesihatan emosi,Meningkatkan libido seks bagi lelaki.


tapi disamping niat murni haku berjogging ada jugak manusia yang salah erti akan kebaikan niat haku..
sebab apa haku cakap macam tu,manusia manusia nie boleh pulak persoalkan why haku sibuk-sibuk nak pergi jogging sedangkan haku dah kurus!

apa kew cetek sangat pemikiran engkau wahai manusia..
memanglah saya sejak azali lagi dah kurus,saya berjogging bukan untuk kurus la tapi untuk sihat dan cergas,kalau nak kurus tak payah jogging duduk rumah pun saya dah kurus..apa la..
bukan kah berjogging tue sangat baik untuk kesihatan.peace



thats all
thank for view
lot of lope

14 comments:

SyazZ Rina said...

hiking2? xciter pasai hiking g...:)

poohrist said...

coming soon cite pasal hiking ye dik..
hihihi

emy zulaiha said...

haha untungnye tak joging pon leh kurus! nak kurus jugeee! :)

mohdhazlan Dreadlock said...

utk sihat ..:)

poohrist said...

emy- kurus sangat tak cantik la..

mohdhazlan- ye untuk sihat.
hihih

LyNdA Aziz said...

gambar tuh kau nampak sekeping ! patutla . berjoging jer . dah x seksi cam nie ....

poohrist said...

lynda- haq ar..
sekeping gile kan..
baru perasan..hihih

EZAD AMIR said...

Erk...bgus nya..gaya hidup sihat!x cm guwa...sejak beberapa bulan yg lepas guwa x byk bgerak..hidup guwa atas katil dlm bilik je..matahari jarang2 kena..gerak pn time nk mkn,pegi tndas,n solat....pemalas kn guwa ni..ekeekekek...tp berat bdn tetap mantain...hek3..

poohrist said...

ezad-terbaikk hihi
tambah satu lagi duduk depan labtop sambil karang cerita best-best..
hihihihih

syafiqakarim said...

hahah da lamaaaa sgt x jogging.
entah..sebab sorg2 takot pegi.nanti kena ngorat.hahaha.
tp jogging utk sihat+kurus.kehkeh.

hiking rajin la.jom.

poohrist said...

syafiqah- jom pergi hiking sama-sama..
ramai-ramai baru best,sambil hiking sambil gosip..
hihihi

inche hlovate said...

memang kurus :)

the puffy clouds said...
This comment has been removed by the author.
poohrist said...

inche-hihih nak buat macam mana dah kurus kan.

puffy clouds- yup suka sangat bag,
wah ada bag pooh kew??